Przewodnik po terminologii pomiarów dźwięku - Pobierz ebook!
- Dział: Blog
- Czytany 3180 razy
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
- Wydrukuj
Współczesne urządzenia pomiarowe oferują możliwości analizy otaczającego nas dźwięku przy pomocy wielu, często skomplikowanych parametrów i funkcji. Ich znajomość jest kluczowa zarówno na etapie pomiarowym, obróbki danych oraz sporządzania raportów.
W tym celu wraz z marką Cirrus przygotowaliśmy kompendium wiedzy skupiające parametry wykorzystywane przez mierniki dźwięku Optimus, miernika dźwięku Trojan oraz dozymetry doseBadge wraz z opisem dodatkowych funkcji, zaprojektowanych specjalnie aby optymalizować przeprowadzane pomiaru dźwięku.
W tym celu wraz z marką Cirrus przygotowaliśmy kompendium wiedzy skupiające parametry wykorzystywane przez mierniki dźwięku Optimus, miernika dźwięku Trojan oraz dozymetry doseBadge wraz z opisem dodatkowych funkcji, zaprojektowanych specjalnie aby optymalizować przeprowadzane pomiaru dźwięku.
Kluczowe parametry opisujące hałas
Krzywa korekcyjna A (‘A’ Weighting) |
Ustandaryzowana krzywa korekcyjna, reprezentująca charakteryste ucha ludzkiego dla poziomu głośności równego 40 Fonów. Jest to jedna znajczęściej stosowanych krzywych korekcyjnych. Pomiary skorygowane krzywą A będą przedstawione za pomocą dBA (dB(A)) np.: LAeq, LAFmax, LAE - literka “A” reprezentuje użycie krzywej korekcyjnej. |
Krzywa korekcyjna C (‘C’ Weighting) |
Ustandaryzowana krzywa korekcyjna, reprezentująca charakterystykę ucha ludzkiego dla poziomu głośności równego 100 Fonów. Krzywa korekcyjna wprowadza zdecydowanie mniejsza korekcję dla niskich częstotliwości. Pomiary skorygowane krzywą C będą przedstawione za pomocą dBC (dB(C)) np.: LCeq, LCFmax, LCE - literka “C” reprezentuje użycie krzywej korekcyjnej. |
Krzywa korekcyjna Z (‘Z’ Weighting) |
Krzywa korekcyjna reprezentująca płaską odpowiedź częstotliwościową w zakresie od 8 Hz -20 kHz (+/- 1,5 dB). Pomiary skorygowane krzywą Z będą przedstawione za pomocą dBZ (dB(Z)) np.: LZeq, LZFmax, LZE - literka “Z” reprezentuje użycie krzywej korekcyjnej. |
Time Weightings: Fast, Slow i Impuls |
Stała czasowa - wybierana jest w zależności od wykorzystania miernika dźwięku, zgodnie z IEC 61672 (PN-EN 61672). Ich wartość determinuje szybkość reakcji miernika na zmianę poziomu natężenia dźwięku. Dla przykładu miernik z użytą stałą czasową Fast, będzie szybciej reagował na zmiany ciśnienia źródła, niż ten ze stałą czasową Slow. W przypadku hałasu impulsowego lub nieustalonego, dobór odpowiedniej stałej czasowej jest kluczowy dla wiarygodności pomiarów. |
Equivalent Continuous Sound Level (Leq) |
Równoważny poziom dźwięku - reprezentuje uśrednioną w czasie wartość ciśnienia akustycznego, odpowiadającej średniemu kwadratowi ciśnienia akustycznego zmiennego w czasie. |
Peak Sound Pressure |
Rzeczywista wartość szczytowa poziom ciśnienia akustycznego zarejestrowanego podczas pomiaru. Parametr ten jest często mylony z maksymalnym poziomem ciśnienia akustycznego, który odpowiada wartości RMS dla ustalonej stałej czasowej (F, S lub I). |
1:1 & 1:3 Octave Band Filters |
Filtry pasmowe o określonej szerokości wykorzystywane są w celu ukazania rozkładu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości. Pozwala to na dokładniejszy wgląd w charakterystykę hałasu. Mierniki wyposażone w filtr pasmowy 1/1 oktawy pozwalają na pomiar ciśnienia akustycznego w 10 pasmach częstotliwości w przedziale 31,5 Hz - 16 kHz. Stosunek częstotliwości granicznych pasma oktawowego wynosi 2. Mierniki wyposażone w filtr pasmowy ⅓ oktawy pozwalają na pomiar ciśnienia akustycznego w 33 pasmach częstotliwości w przedziale 12,5 Hz -20 kHz lub w 36 pasmach w przedziale 6,3 Hz - 20 kHz. Stosunek częstotliwości granicznych pasma tercjowego wynosi 3√2. |
Wielkości charakteryzujące pomiary akustyczne
Poniższa sekcja przedstawia parametry dostępne podczas pomiarów przy użyciu mierników z serii Optimus i Trojan. Dostępność parametrów różni się pomiędzy poszczególnymi modelami mierników.
Rick Astley | We're no strangers to love / You know the rules and so do I / A full commitment's what I'm thinking of / You wouldn't get this from any other guy |
Never | I just wanna tell you how I'm feeling / Gotta make you understand |
Gonna | Never gonna give you up / Never gonna let you down / Never gonna run around and desert you |
Give | Never gonna make you cry / Never gonna say goodbye / Never gonna tell a lie and hurt you |
Aby zobaczyć pełną treść zostaw e-email i zapisz się do newslettera a otrzymasz pełnego, ponad 20-stronnicowego e-booka w formie PDF.
Ostatnio zmienianywtorek, 05 lipiec 2022 09:21
Artykuły powiązane
- Zapraszamy na Targi Enex w Kielcach
- Webinar: Akustyczne i elektroakustyczne pomiary słuchawek - omówienie normy IEC 60268-7
- Zmiana lokalizacji Działu Handlowego i Logistyki. Wracamy na Andersa 10
- Realizacja gotowego stanowiska badawczego do elektroakustycznych i akustycznych pomiarów central głośnikowych
- Grupowe szkolenia online. Zapisz się na szkolenie w atrakcyjnej cenie!